loading...
رایـــحـــه حـــیـــات
گروه علمی رایحه حیات بازدید : 131 یکشنبه 1396/03/14 نظرات (0)
آيه  
 
الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالْشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى‏ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى‏ عَلَيْكُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ‏
 
ترجمه  
 
ماه حرام در برابر ماه حرام و (اگر دشمنان احترام آنرا شكستند و با شما جنگ كردند، شما نیز حقّ دارید مقابله به مثل كنید. زیرا) حرمت‏ها را (نیز) قصاص است وهركس به شما تجاوز كرد، به مانند آن تجاوز، بر او تعدى كنید و از خدا بپرهیزید (كه زیاده‏روى نكنید) و بدانید كه خداوند با پرهیزگاران است.
 
نکته ها  
 
قبل از اسلام در میان عرب‏ها، هر سال چهار ماه احترام خاصّى داشت كه در آن ماهها جنگ، حرام و ممنوع بود، سه ماه آنها پى درپى كه عبارتند از ذى‏القعده، ذى‏الحجّه و محرم، و یكى هم ماه رجب كه جداست. حتّى یكى از علل تسمیه ماه ذى‏القعده آن گفته‏اند كه در این ماه قعود از جنگ لازم است.
اسلام این سنّت را پذیرفت و در هر سال چهار ماه را آتش بس اعلام نمود، ولى دشمن همیشه در كمین است تا از فرصت‏ها سوء استفاده كند و چه بسا با خود فكر كند كه چون مسلمانان در این ماهها موظف به رعایت آتش بس هستند، پس به آنها حمله كنیم. این آیه مى‏فرماید: اگر مخالفان شما در این چهار ماه به شما هجوم آوردند، شما نیز در برابرشان بایستید و در همان ماهها با آنان بجنگید و ماه حرام را در برابر ماه حرام قرار دهید. زیرا حرمت خون مسلمانان و حفظ نظام اسلامى از حرمت این ماهها بیشتر است، و هركس حرمت‏ها را شكست باید مورد قصاص قرار گیرد. سپس به عنوان یك قانون كلّى مى‏فرماید: هركس به شما تجاوز كرد، به همان مقدار به او تعدّى كنید. و تقوا داشته باشید و بیش از مقدار لازم قصاص نكنید و بدانید كه خداوند با متّقین است.
صاحب مجمع‏البیان در ذیل آیه مى‏گوید: در مورد غصب نیز مى‏توان با استدلال به این آیه تقاص كرد، یعنى از مال غاصب تقاص نمود.
 
پيام ها  
 
1- همه‏ى زمان‏ها یكسان نیستند، حرمت بعضى ماهها باید حفظ شود. «الشهر الحرام»
2- در اسلام بن‏بست وجود ندارد. حفظ اسلام و جان مسلمان‏ها بر حفظ احترام مكان‏ها و زمان‏ها مقدّم است. «فمن اعتدى علیكم فاعتدوا علیه»
3- اسلام، دین تجاوز و تعدّى نیست، ولى تعدّى و تجاوز دیگران را نیز نمى‏پذیرد. «فمن اعتدى علیكم فاعتدوا علیه»
4- حتّى در برخورد با دشمنان، عادل باشیم. «فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدى علیكم»
5 - سیستم قانون‏گذارى باید به نحوى باشد كه موجب یأس مسلمین وجرأت كفّار نگردد واصل مقابله به مثل به همین خاطر است. «فاعتدوا... بمثل ما اعتدى»
6- رعایت تقوى حتّى به هنگام جنگ، از اصول تربیتى اسلام است. «اتّقوا اللّه»
7- اگر در جنگ از مرز عدالت خارج نشوید، از امدادهاى الهى نیز برخوردار خواهید بود. و گمان نكنید عدالت و تقوى پیروزى شما را به تأخیر مى‏اندازد. «بمثل ما اعتدى... واتقوا... و اعلموا ان اللَّه مع المتّقین»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن - حجت الاسلام قرائتی

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
چگونه زندگی کنیم و چگونه بیاندیشیم؟ نشریاتی علمی در موضوعاتی چون: قرآن، حدیث، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، احکام، دروس حوزه، دانشگاه، مدرسه و ...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • هسته علمی یاوران مهدی (عج)

    * نشست آینده *

    شماره نشست:

    152

    موضوع:

    ---

    تاریخ:

    جمعه - 25 فروردین 96

    ساعت:

    ---

    مکان:

    کانون آل یاسین

    کانون فرهنگی هنری آل یاسین

    * برنامه های آینده *

    1. مسابقه نهج البلاغه خوانی

    فروشگاه اینترنتی

    آمار سایت
  • کل مطالب : 232
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 13
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 72
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 293
  • بازدید ماه : 293
  • بازدید سال : 6,976
  • بازدید کلی : 23,467
  • کدهای اختصاصی
    
    پمپ بنزین | یاس تم
    وصیت نامه | آلودگی هوا
    چهل شاخص | موسیقی
    کد لحظه شمار غیبت امام زمان برای وبلاگهای مهدویت